dimecres, 7 d’abril del 2010

Això no se'm passa ni pel cap

Suposo que amb el temps et vas adaptant i acostumant a les diferents situacions en què et trobes. Doncs bé, crec que cada cop m'estic integrant més a la cultura sueca però si més no, hi ha coses que em segueixen impactant i una d'elles és la legalitat del suecs.

Jo sempre he sigut molt legal, i la gent que em coneix ho pot confirmar, però suposo que em considero molt legal venint del país d'on vinc en què la gent es cola al metro o a l'autobús, sempre busca la manera per no pagar o escapolir-se, fraus fiscals, etc.

Doncs bé, em meravella la legalitat dels suecs. Al principi, hi donava més importància, ara ja m'hi he acostumat fins que ve algú de visita i et fa pensar "like the Spanish way". A què em refereixo amb la legalitat dels suecs? Doncs que per exemple, no he vist a ningú colar-se al tren i això que no hi ha cap barrera arquitectònica com els torniquets per pujar-hi. També és cert que els revisors passen molt sovint, vàries vegades en un sol trajecte, però en el nostre país segur que trobaries un munt de persones desafiant la llei. En l'únic transport públic que hi ha torniquet és al metro d'Stockholm, i suposo perquè és la capital que sinó, ni això.

Un altre exemple, l'altre dia vam anar a un museu que en cap lloc hi havia ningú per demanar-te l'entrada per poder accedir-hi. És a dir, et podies colar perfectament perquè en cap moment ningú, però ningú, ens va demanar si havíem pagat i això que consistia de diversos edificis. Evidentment, havíem comprat l'entrada no fos cas però simplement em va sorprendre. Tothom pagava l'entrada i en cap moment ningú te la demanava.

Al supermercat on vaig a comprar, no he vist els arcs detectors de robatori mentre que allà baix, tots en tenen. Això deu significar alguna cosa. I a més, quan fan cues, que tal com vaig explicar un dia sembla que en siguin fans, no he vist a ningú que intenti colar-se. Sabeu allò de la típica iaia quan vas al supermercat o al mercat que "dissimuladament" intenta colar-se? O aquell que va de llest i també ho intenta? Doncs bé, per sort per aquí no existeix així que m'estalvio posar cara de mala llet i dir en veu alta, mira aquesta què llesta com es cola!

I per acabar, tot i que segur que em deixo un munt de detalls més, la gent per la universitat, i a vegades també pel carrer, van amb la bossa oberta. A la facultat veus bosses obertes, jaquetes, guants i bufandes, calculadores mòbils i altres objectes sobre la taula mentre els propietaris han anat a donar una volta o al lavabo. I ningú te'ls toca. És impressionant. És més, un dia em vaig oblidar el mòbil a la biblioteca de la facultat i pensava que ja l'havia vist per sempre més i què va, me l'havien guardat allà i el següent dia vaig anar a per ell mentre que això dubto que hagués sigut possible a casa nostra.

Sé que som cultures i societats diferents, que moltes vegades són incomparables però des d'aquest punt de vista, crec que nosaltres encara ens queda una mica per aprendre. No sé si serà possible arribar al nivell de legalitat d'aquest país ja que les condicions de vida són diferents però realment és una situació envejable. I realment, en cap moment se't passa pel cap intentar-te colar al tren o passar un semàfor en vermell.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada