divendres, 7 de maig del 2010

Den Lille Havfrue

Feia molts dies que tenia pendent escriure aquesta entrada però les fotos no m’arribaven i, la veritat, sense fotos la cosa no tindria tanta gràcia crec jo.

Doncs bé, la capital de Dinamarca, Copenhaguen, és coneguda, entre d’altres coses, per una estàtua: Den Lille Havfrue o bé La Sireneta. De fet, actualment és el símbol emblemàtic de la ciutat, coneguda internacionalment i visitada diàriament per un gran nombre de turistes. L’estàtua es troba situada al parc Langelinie (des de l’agost de l’any 1913), a la badia del port de la ciutat que desemboca al mar Bàltic.Es troba també a prop del palau reial de Amalienborg. L’escultor que la va tallar va ser Edvard Eriksen que es va inspirar en el conte de La Sireneta escrit per Hans Christian Andersen. Per cert, també hi ha una escultura de l’escriptor a la plaça major de Copenhaguen. L’estàtua és de bronze, fa 1,25m i pesa 175kg.

Ara que ja he fet una petita introducció de La Sireneta, us deixo una foto de l’estàtua en qüestió i perquè veieu que realment, no és gaire cosa, però, si més no, és el centre d’atracció turístic de la ciutat i això que no està al centre.


Un bon dia, quan l’Albert i la Bea em van venir a veure, tocava anar a passar el dia a Copenhaguen ja que es troba molt a prop de Lund. El dia anterior vam tenir la precaució, més ben dit, vaig tenir la idea de buscar a la pàgina web de l’ajuntament de la capital danesa els horaris de canvi de guàrdia reial ja que és un espectacle que no està malament, i de sobte, em va aparèixer una notícia dient que s’havien endut La Sireneta! M’ho vaig haver de llegir tres vegades per veure que realment era cert. S’havien endut l’estàtua, una estàtua que no val res però que val tot, a la Xina. I llegint, llegint, vaig veure que sí, que s’havien endut l’estàtua a Shangai per exposar-la a la Exposició Mundial 2010. De seguida els hi vaig comentar perquè anessin eliminant les possibles expectatives ja que fins Desembre no la tornaran al seu lloc i a més, fins que no obrissin el Tívoli (el parc d’atraccions més antic d’Europa que crec que ara ja està obert), no s’hi podria veure una rèplica. A continuació poso un link del País explicant la fuga, per primera vegada en la història, de la Sireneta: http://www.elpais.com/articulo/cultura/sirenita/instalada/pabellon/danes/Shangai/elpepucul/20100428elpepucul_1/Tes

El dia següent, vam fer cap cap a Copenhaguen i un cop després de veure el canvi de guàrdia al palau reial, els hi vaig preguntar què volien fer. Aprofitant que feia solet, vam decidir que aniríem a veure el lloc, com a mínim perquè és fessin una idea. I bé, un cop allà, com que la roca arrencada quedava molt sola, vaig decidir que abans que l’estàtua de veritat, necessitaven una sireneta de veritat, i qui millor una que té certa afinitat per l’aigua...


A continuació us deixo amb algunes curiositats sobre l’estàtua;

  • L'estàtua ha sigut víctima de diversos actes vandàlics, arribant a destruir-la amb explosius, mutilada o tacada amb pintura.
  • Eriksen volia que la model per l’escultura fos la ballarina danesa Ellen Price, gran estrella del Ballet Reial, però davant de la seva negativa a posar despullada, va haver d’emprar a la seva dona com a model.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada