diumenge, 28 d’agost del 2011

Una de mantega (smör)


Potser perquè vinc d'un país en que (segons el meu parer, per sort), gaudim d'oli d'oliva, el consum de mantega a casa nostra no és tan elevat com en la resta de països que diguem no formen part de la dieta mediterrània. Evidentment, hi ha països que empraran una cosa o una altra però diguem que per aquí els països nòrdics són uns fanàtics de la mantega.

A veure, entenem-nos. Jo crec que nosaltres emprem la mantega per pastisseria, segons qui per fer-se torrades per esmorzar, per fer segons quina salsa o per cuinar un plat determinat. En canvi aquí es menja mantega a dojo! M'explico. En la nostra dieta diguem que és costum acompanyar el menjar amb pa. Pa a seques (que segons el plat acabes fent sopetes, que ens coneixem tots). En canvi, aquí això de menjar acompanyant-se amb el pa no es porta. Aquí, la majoria es fot una llesca, un panet, unes torrades de les seves (unes de la marca Wasa que aquest estiu he vist que les comercialitzen per casa nostra), amb mantega. I ben untat de mantega! D'aquí que quan vas al supermercat, hi ha una gran part de la secció de refrigerats-productes làctics dedicats a la mantega. I perquè? Perquè tenen uns quatre tipus de mantega a part de margarina. Hi ha la normal (normal per nosaltres, és a dir, sense sal), després està la extra salada, la salada i la poc salada. I no us penseu que les terrines de mantega són petites. No, no, la quantitat mínima diria que és de 500g! Suposo que el fet que jo no sigui una gran consumidora de mantega també fa que em cridi l'atenció aquest hàbit alimentari però no em deixa de sorprendre. Us juro que el pa a seques no se'l mengen. Sempre amb mantega i principalment la salada! Perquè quan compro de la normal nostra per fer alguna creació de les meves, sempre haig d'anar alerta de comprar la osaltat que és la sense sal i que, per casualitat, és la que tenen en mida menor (250g).

Ara us preguntareu com cuinen. Alerta que el tema aquí no s'acaba. Per cuinar la majoria empren una mena de mantega que ve en pots. Ho podria definir com una mantega líquida segons les meves observacions i les seves definicions. Un dia em faré la friki i em dedicaré a mirar la composició d'allò perquè a saber què és realment. Jo diria que bàsicament empren això tot i que als supermercats també pots trobar oli d'oliva i de gira-sol. Pel que he observat, empren oli bàsicament per l'amanida perquè no els he vist emprar-lo per cap altra cosa. Això s'explica perquè majoritàriament mengen tot amb salses basades principalment en productes làctics (crême fraische, crema de llet, etc.). El consum de productes làctics aquí és molt elevat, això és mereix un altre capítol de la meva vida.

Retornant a la mantega, dir que per cuinar, cuinen amb mantega. I clar, a veure, per cuinar segons quins productes doncs és passable però va haver-hi un dia del curs passat, que vaig a estar a punt d'escanyar a un suec del corridor on vivia per un crim contra la cultura gastronòmica. Em veig a ell i a la mossa que estava de visita a la cuina junt amb dos trossos de carn impressionants. Tant impressionants que me'ls vaig estar mirant una bona estona i li vaig demanar d'on els havia tret perquè aquí dalt la carn, a part de ser caríssima, encara no he vist alguna cosa que veritablement valgui la pena (aquí és crea el que vulguis amb la carn picada i les famoses mandonguilles, sí, com les de l'IKEA). I en aquestes, després de que m'ho expliqués, veig que fot un tros de mantega a la paella perquè s'anés fonent... i a continuació, posa els trossos de carn a fregir!!! Em vaig haver de contenir per no posar-me a cridar dient-li que quines maneres eren aquelles de carregar-se uns filets com aquells però clar, per mala sort no era jo la que me'ls havia de menjar! Ara sí, em van fer una pena... aquells trossos de carn banyats en mantega...

En fi, que són uns apassionats de la mantega i la majoria de suecs no estan grassos. Perquè? Serà perquè com que aquí fa fred, cremes més perquè sinó, no m'ho explico però que voleu que us digui, jo segueixo amb les meves teories sobre quan emprar oli i quan emprar la mantega! Ara, si algun dia feu cap aquí dalt, mireu els supermercats que val la pena. A més, cada tipus de mantega és d'un color igual que la llet!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada