divendres, 1 de febrer del 2013

L'estil iaia


Fa molt de temps que tenia aquest escrit pendent però  no aconseguia donar-li forma. Suposo que és pel fet que he estat documentant-me sobre el tema, o bé per l’estat d’al·lucinació, i intentant buscar-li els tres peus al gat. Molts pensareu que és una parida més a afegir a la llista dels meus escrits però d’altres potser us sorprendreu tal i com jo ho vaig fer, i ho segueixo fent. No ens enganyem.

Entrem en matèria. Matèria aquàtica. Parlem d’aigua i de piscines. Ara que el tema ja està ben humit, prosseguim. Entres a una piscina sueca i què veus? Tots contestareu: Obvi, no? Gent a dins de l’aigua nedant. Sí clar, evidentment que això és obvi. Aquesta gent són rarets però el concepte piscina encara el tenen associat com a una gran bassa d’aigua on poder nedar i no un lloc on  guardar salmons. Fins aquí tot és coherent però si aprofundim en el concepte nedar, aquí és on vull anar a parar, observarem que la gran majoria neda amb un estil de braça característic de les iaies quan no es volen mullar els cabells.  Sí, ja m’enteneu. Cap enfora sempre, amb moviments de braços circulars i les cames, si fa no fa, el mateix. Dir-li braça a aquest estil és una aberració i per tant, jo li dic, estil de iaia. Per tant, arribeu a la piscina amb el casquet de bany, les ulleres, si hi ha pales, les pales i el que calgui i veieu gent a l’aigua, gent gran i jove, nedant l’estil iaia. Què us passa pel cap en aquell instant? Ja us ho dic jo. Aquesta gent no saben nedar crol? Un petit incís, el casquet de bany no és obligatori, cosa que em sorprèn, i molt. Jo, com no sé nedar d’altre manera, sempre el duc.

Doncs bé, després de més d’un any d’estudi exhaustiu puc fer un breu comentari de perquè els suecs neden una braça mal feta. Primer clarificar que l’estudi exhaustiu és totalment vàlid ja que ha consistit en la observació dels nedadors i nedadores a la piscina del costat de casa meva, tres dies a la setmana. Públic variat. També he presenciat classes de natació per a nens des de darrere del vidre i, el que és més important, ho he estat discutint amb els suecs que m’envolten ja que jo sola no li veia la lògica. L’explicació a aquesta peculiar forma de nedar, que quedi clar que si només fossin iaies, ho entendria, però que la gent jove ho faci també, em toca la moral, és que el suecs aprenen a nedar amb la braça. Sí. Ells comencen aprenent a nedar amb la braça. Perquè? Doncs el perquè encara no l’hem descobert. Ho hem estat discutint durant varis dinars i no hem arribat a una conclusió clara. Jo diria que és per tradició ja que la braça, ben feta, no és un estil fàcil pels nens petits ja que necessites una bona coordinació de les extremitats inferiors i superiors, saber treure el cos de l’aigua i coordinar amb la respiració. Ells al·leguen de que en cas de naufragi, és més fàcil però jo els contradic amb que en cas d’emergència, el que has de saber fer és flotar i no desesperar-te i començar a moure’t! I per saber flotar, altrament conegut com fer el mort, necessites saber estar estirat i per tant, ens condueix al crol. El més fort és que aquest plantejament que estic fent jo, de perquè no aprenen amb el crol com fem nosaltres i els australians, entre d’altres nacionalitats, seguint amb l’esquena, la braça i culminant amb la papallona, va ser plantejat l’estiu passat.

Així que la majoria de nens suecs aprenen a nedar fent braça. El que em sorprèn és que si aprenen a nedar amb la braça, haurien de ser uns cracks però a l'hora de la veritat, me’ls trobo sempre fent l’estil de iaia i molts pocs neden crol o esquena. Que no es vegi tanta gent nedant papallona, és més que normal però pocs n’he vist nedant una bona braça. El que tampoc sé veure, com he esmentat abans, és perquè la braça. A mi em resulta molt més fàcil i intuïtiu la trajectòria que nosaltres seguim: crol, esquena, braca i papallona. Quan ets petit t’ensenyen a flotar, després et donen una fusta i aprens a picar de peus i, per últim, coordines els braços. I voilà, ja tens el crol. Evidentment que després es pot anar perfeccionant però remarco, és molt més fàcil.

En fi, que si algú m’ho pot explicar, li estaré ben agraïda perquè és una cosa més de les coses de la meva llista d’incomprensibles. Sort que sempre em quedarà la meva amiga, la senyora Christina (la iaia que sempre ve a nedar a les 6:30 del matí), que trenca tots els estereotips i neda amb casquet i a crol. 

Van der Burgh batent el rècord mundial dels 100m braça 

Michael Phelps nedant crol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada