dijous, 19 de desembre del 2013

Reflexions des de 25000 peus d'alçada

Estic encaixada en un seient, sospesa sobre un mar de núvols sobrevolant Europa, en plena operació Torró. (L’operació Torró és aquell conjunt d’accions que tenen com a destinació final tornar a casa, casa de naixement o casa dels pares, per passar les festes de Nadal).

Deu minuts d’autobús, quaranta minuts de tren, unes dues hores d’aeroport i tres hores de vol donen per moltes coses. Sobretot, a part de l’acte d’observar a la quantitat de  persones que es desplacen i muntar-te històries sobre els graus de relació i destinacions, de llegir o de mirar per la finestra, dóna temps a donar-li voltes al cervell. Alguns li donen més voltes que d’altres però això ja és un altre tema a tractar. El fet és que he aprofitat per fer un balanç de les darreres trenta-sis/quaranta-vuit hores que han sigut, com tot darrerament en la meu ritme de vida, intenses. Però en aquest cas, a part del ritme elevat, requereixen una reflexió ja que les definiria con emotivament intenses.

Aquest quadrimestre he donat classes de problemes a dues titulacions. Durant la primera meitat del quadrimestre, duia la meitat del grup d’enginyers de foc i, paral·lelament, durant tot el quadrimestre sencer, a un grup dels enginyers mecànics (els industrials de casa nostra). Fa unes tres setmanes van arribar les avaluacions que havien fet els enginyers de foc sobre l’assignatura i lo millor, van ser els comentaris: Els profes d’exercicis són els millors! La veritat és que eren un grup molt maco i molt motivats. No sé si perquè són pocs a la titulació, uns 50, que són com una petita família i treballen sempre junts i amb ganes. Els inicis amb els d’industrials van ser durs. Un munt de gent (són uns 150 alumnes) que els teníem dividits en 6 grups però ja sabem com va la cosa... alguns es van canviant de grups, a vegades apareixen un munt i altres et trobes amb 5 a classe, sabent que és una assignatura que dura el quadrimestre sencer, els hi costa posar-s’hi, etc. Però amb el pas del temps, he anat descobrint aquells que pertanyien al meu grup i que han sigut fidels ja que jo també els hi he demostrat confiança amb ells. Així com la majoria dels meus companys s’anaven canviant les classes en funció de les seves predileccions horàries, jo m’he quedat amb el seu grup i crec que ha sigut una experiència ben positiva. Amb el temps me’ls he anat guanyant, a uns més que d’altres i han sabut que podien confiar amb mi pel que fos falta. Que em podien venir a preguntar dubtes quan fos necessari i sempre que pogués, els hi donaria un cop de mà.

La setmana passada van tenir la segona prova de teoria i estic contenta perquè a quasi tots els hi ha anat molt bé. Després de dedicar unes quantes hores extres a alguns, sobretot perquè sabia que les necessitaven, que estan força atabalats ja que aquesta setmana tenen els exàmens finals, i sabent com havien anat les darreres setmanes de curs amb entregues,  sé que ha valgut la pena. O això espero. Els he tractat a tots igual, però hi ha hagut un grupet que realment m’ha tocat a fons. Han vingut sempre, com a mínim dos o tres sempre han tret el cap, i sempre agraïts per tota l’ajuda i la paciència que tinc amb ells així com el bon rotllo. Dilluns a la tarda, després de que sortissin de l’examen de logística, em van demanar per si els podia tornar a dedicar un parell d’hores el dimarts. Vam quedar de 8 a 10, ja que ahir, a un quart d’onze, el Helgi, el meu company islandès, defensava la tesi doctoral. I allà els tenia. L’André, el Bertil, la Mia, el Robin, l’Erik, el Gustav, l’Anna, l’Hugo i el Rasmus. Vam repassar problemes, vaig tornar a explicar el diagrama psicomètric, el nombre de Mach, l’anàlisi adimensional fins que a les deu em vaig acomiadar prometent-los que en quant acabéssim, cap allà les dues, els passaria a veure amb els exercicis del darrer tema fotocopiats perquè sabia que la majoria no havia tingut temps a fer-los. I allà em vaig presentar. I mentre resolia un parell de dubtes, el Gustav i l’André van desaparèixer un moment per tornar i sorprendre’m, perquè jo no m’esperava res, amb glogg, pepparkakor per tots i una planteta, un bulb. Em vaig quedar a quadres. Vam estar un quart d’hora de xarrera, parlant suec i de tot, els hi vaig donar les mil gràcies, i em van dir que estaven súper agraïts per tota l’ajuda que els havia donat, per totes les hores que els hi havia dedicat, i que si no els hi podia fer de profe de les següents assignatures! 
En acabat, vam resoldre uns quants dubtes més i em vaig acomiadar d’ells, desitjant-los moltíssima sort per avui, donant-lis alguns consells i que si avui al matí tenien algun dubte d’última hora, sabien que podien comptar amb mi. A part, els hi vaig desitjar bon Nadal i que esperava trobar-me’ls per la uni a partir del gener. Ara deuen estar tots escrivint l’examen, espero que ho facin molt bé, per tot l’esforç que hi he posat però que tampoc m’ha suposat inhumà ja que m’ho he passat bomba. Sincerament, les hores de classe o quan apareixien pel despatx a preguntar, eren les millors i, per primera vegada i per sorpresa meva, tot i els meus temors inicials, ells també han estat contents i m’han soprès amb un detallàs ja que ni se’m passava pel cap que uns estudiants em poguessin agraïr res.

I avui ha arribat la cirereta del pastís. Just abans de marxar, mentre m’acomiadava dels del departament. Així com la resposta dels meus supervisors ha sigut “Ah val, que vagi bé” i l’altre, “Així doncs, aquest any no véns al sopar?” (i mentre jo pensant, de què nassos serveix tenir una pissarra on des de fa una setmana posa quins dies estaré treballant des de casa i quins de vacances) però que d’altra banda, tampoc m’ha sorprès ja que fa un mes que cap dels dos m’ha preguntat a què m’estic dedicant ara, com porto les coses, el Cristoffer, el professor encarregat de les dues assignatures, m’ha donat una bona abraçada i m’ha felicitat i donat les gràcies per tota la feina feta en les dues assignatures. Sense dubte, la cirereta necessària per marxar amb un bon gust de boca. Llàstima que el Cristoffer no sigui el meu supervisor!


I amb el records de tots pel meu cap, desitjant que s’estiguin deixant totes les neurones a l’examen, sé que poden resoldre’l sense liar-la massa, segueixo sobrevolant Europa. Amb ganes de família, amb ganes de neu, amb ganes de vacances! Adéu Skåne, vi ses nästa år!

El bulb que em van regalar els meus alumnes. Espero que aguanti els Nadals!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada